De mooiste en duurste dierentuin ooit

28 mei 2017 - Chula Vista, California, Verenigde Staten

Door Annemei

Vandaag zijn we rustig opgestart en omdat we besloten hadden met het openbaar vervoer naar de dierentuin te gaan, hoefde er niet een camper rijklaar gemaakt te worden. Dat was voor de eerste keer sinds het begin van de trip. Het was 1,2 km lopen naar de trolley (een soort sneltram) en David vond dat maar niks. Het was een lange rechte weg over een industrie terrein, dus hij kon prima inschatten dat dit best een heel eind was. Eenmaal op de trolley was het makkelijk en simpel. Dat gold ook voor de overstap op de bus. San Diego heeft het openbaar vervoer erg goed geregeld. Ook voor invaliden. Kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

Bij de Zoo aangekomen bleek dat er meer mensen op het idee gekomen waren dat het lekker weer was om naar een dierentuin te gaan….. Beetje druk is een understatement, en we stonden natuurlijk in de verkeerde rij, waar we vervolgens meer geld uitgegeven hebben aan een dierentuin dan ik ooit heb gedaan. Ze moesten dat geld maar even waar maken.

En dat deden ze ruimschoots. Prachtige verblijven, veel diersoorten die ik nog nooit gezien had en veel paden op verschillende hoogtes, waardoor de drukte best meeviel. En er loopt een kabelbaan over de dierentuin heen waardoor je goed kon zien hoe groot de dierentuin was. David vond de kabelbaan prachtig, hij zat te zingen van plezier.

Amerikanen doen er werkelijk alles aan om niet te lopen, dus er was ook een bustour door de hele dierentuin heen. Bij alle verblijven van bijzondere dieren hadden ze de hekken zo gemaakt dat je vanuit de bus zo het verblijf in kon kijken. Die bustour hebben we niet gedaan. Wij hebben vandaag 7 km gelopen. En mijn bikkeltje heeft na de wandeling ‘s ochtends daarna niet meer gezeurd. Echt geweldig.

David’s hoogtepunt: de waterdrinkfonteintjes…..bij elk fonteintje moest hij even drinken. Waardoor hij bij elke WC ook even moest plassen….

Tijdens de lunch kregen we een Amerikaanse portie, slik. Wel lekker, maar veel te veel …. De dame naast ons bestelde een portie doormidden en ik snapte pas toen onze burgers kwamen waarom dat was. Doen we de volgende keer ook. ‘s Avonds hebben we het maar bij een salade gehouden.

Nadat we de gorilla’s hadden bewonderd, zijn we nog even op bezoek gegaan bij de panda’s. We hebben een voorproefje gehad van hoe druk het straks in Ouwehands zal zijn. We stonden eerst in een lange rij te wachten en toen we de panda's eindelijk konden zien, mochten niet te lang blijven staan, omdat de mensen in de rij achter ons ze ook wilden zien. Na de panda's wilden we terug naar de camper. We zouden een Uber nemen, maar door het tijdstip (iedereen wilde naar huis) was die te duur geworden, dus namen we weer de bus en trolley. Beviel prima.
En toen moest David het hele stuk vanaf de trolley naar de camper nog terug lopen. Dat zou wel eens op een dramaatje kunnen uitlopen. Maar dankzij het feit dat we hem heerlijk tussen ons in gezwaaid hebben, was dat ook zo gedaan. Mooi dagje. Morgen gaan we een van de stranden van San Diego bewonderen, tenzij het nog steeds hard waait. Dan wordt het Balboa park.

1. Mandy:
    29 mei 2017
    Jullie hebben t prima naar jullie zin zo te lezen en wat een ervaringen voor David
  2. Jeike:
    29 mei 2017
    Heerlijk! De dierentuin door wandelen.
    Wat een bikkeltje.
    Fantastische avonturen.
    Liefs
  3. Manja:
    Beste Wycher en Annemei,
    Ik lees nu ongeveer een week jullie vermakelijke reisblog. Wat bewonder ik de discipline waarmee jullie je belevenissen na een lange en enerverende en vast soms ook vermoeiende dag op schrift weten te stellen. Het is voor de thuisblijvers een buitenkansje om jullie prachtige tocht op deze manier ook een beetje mee te beleven. Ik geniet er echt van. En mij bekruipt het gevoel dat er na thuiskomst een manuscriptje klaar ligt waar een of andere uitgever wel raad mee weet.
    Ga zo door! En vooral: bon voyage!
  4. Martha Asman:
    29 mei 2017
    Wat zorgen jullie toch voor prettig leesvoer allebei!
    Gelukkig in deze aflevering minder "file- smart". Heb het goed!!!
  5. Susan:
    29 mei 2017
    Geniet van een laatste rustdag in San Diego en dan in drie dagen naar de Grand Canyon! Wat bikkeltje, he, onze kleinzoon!
    Die drinkfonteintjes snap ik helemaal.
  6. Matty:
    29 mei 2017
    Geweldig om zo op de hoogte te zijn van jullie belevenissen. Geniet er verder van! Groet uit een zeer zonnig Frankrijk.
  7. Pythia:
    29 mei 2017
    Wat hebben jullie in die korte tijd al een boel gedaan, zeg. En dankzij de verslagen raakt jullie provinciaalse overbuurvrouw helemaal op de hoogte van de American way of live. Leuk, hoor!
  8. Sibbie:
    29 mei 2017
    Geweldig dat ze in de dierentuin zulke aantrekkelijke drinkfonteintjes hebben!