De allerlaatste

18 juni 2017 - Livermore, California, Verenigde Staten

Door Wicher

We zijn vrijdag heelhuids in Livermore aangekomen. Het was, op de laatste 20 minuten na, een zeer voorspoedige reis. We reden van Yosemite over de 120 en de 580 de Bay Area in. En de overgrote meerderheid van de mensen op die wegen rijdt ‘s middags de Bay Area uit. Dus van files hadden we geen last. Tot we in Livermore van de snelweg afgingen en de hooguit twee kilometer probeerden af te leggen naar het huis van Wouter en Wiebke, helemaal aan de rand van Livermore-noord. Die twee kilometer duurden ruim twintig minuten. De dagelijkse file op Vasco Road. We waren het helemaal verleerd!
Toen moest in de verzengende hitte van Livermore de camper nog worden uitgepakt en schoongemaakt. Noem het een uitdaging. Maar het ging. We kenden de camper daarna niet meer terug. Zo schoon!

Waar het niet mee ging was David. De klap omhoog in temperatuur (25 C in Yosemite, 38 C in Livermore) was hem teveel. Mama en opa die even niet in hun schoonmaakdrift gestoord konden worden. Slapen in een snikhete kamer. Ellende allemaal. Drenzen en dreinen. Tot half elf ’s avonds.

Zaterdag hebben we de camper ingeleverd. Het was nog wel even spannend of we iets van ons eigen risico kwijt zouden zijn. Wij wisten zelf natuurlijk heel precies waar we kleine schadeplekjes hadden gemaakt en wat er zoek was geraakt. Krassen van bomen bijvoorbeeld. Niet helemaal weggewerkte appelsapvlekken op de autostoelen, een bezempje dat op een of andere camping was achtergebleven. Maar de Apollo-medewerker die onze camper inspecteerde kon dat allemaal niet boeien. Die kreeg dagelijks te maken met heel andere vormen van schade. Er afgereden buitenspiegels, naar de ratsmodee geholpen bovenkanten, diepe deuken in de achterkant omdat de camper net iets hoger, respectievelijk iets langer was dan de bestuurder dacht. Hadden wij allemaal niet. Eigen risico helemaal teruggekregen. Verder ‘s middags het buurtzwembad in en daarna – mede vanwege Davids grote prikkelbaarheid wegens veel te weinig slaap – heel rustig aan gedaan. Allemaal vroeg naar bed.

Vandaag was het in Livermore bijna 40 C. En 70 km verderop in San Francisco was het (vanwege de Pacific en de Baai) aangenaam koel met 26 C. Annemei wilde SF wel eens zien. Maar ja, wat doe je in zo’n grote stad met zo’n klein jongetje? Niks natuurlijk. Maar wacht eens even, waarvoor heb je als klein jongetje eigenlijk een oom en tante? Voor dit soort situaties natuurlijk! En zo ontstond al gauw het plan dat Annemei en ik naar San Francisco zouden gaan en Wouter en Wiebke zouden David entertainen.

Nou dat hebben ze fantastisch gedaan. David heeft voor het eerst van z’n leven de Chuck e Cheese gezien en beleefd. Een soort overdekte verzameling van kermisattracties waar geld in moet en waar je met ballen kunt gooien, met speelgoedpistooltjes kunt schieten, met hamers kunt slaan en nog veel meer dingen waar David zeer veel plezier aan beleeft. En verder heeft hij op de gitaar van Wouter mogen spelen, gras mogen rollen, ijsjes mogen eten. Verwennerij van de bovenste plank.

En Annemei en ik hebben op ons dooie gemak San Francisco verkend, respectievelijk herbeleefd. Japantown, Chinatown, naadloos overgaand in Little Italy (waar het dik feest was). Union Square (Apple Store!!), winkels, kleren kopen, schoenen kopen. Heerlijk. En toen we thuis kwamen, troffen we een heel moe, maar zeer tevreden jongetje aan. Dank Wouter en Wiebke. Ruim geslaagd voor de oom en tante test.

Morgen en overmorgen blijft het hier waanzinnig heet. Wouter en Wiebke werken.  Wij hebben een auto gehuurd en vertrekken waarschijnlijk beide dagen op tijd naar het strand. Daar is het aangenaam, want de Pacific is altijd koud.
We leveren de auto woensdag in op het vliegveld en vliegen om 14.00 uur terug. Naar Nederland. Want daar wonen we. Daar staat ons huis. Daar horen we.

Vier weken hebben we blogs geschreven over hoe het met ons ging toen onze camper ons huis was. Daar hebben we veel energie en tijd in gestoken. Het was dan ook heel erg leuk om daar van heel veel mensen reacties op te krijgen. Dat hebben we allebei bijzonder gewaardeerd. En zowel Annemei als ik willen jullie daar zeer voor bedanken. We waren verrast door het grote aantal mensen dat op de blog geabonneerd wilde zijn (meer dan 60). Aan het aantal keren dat de website na iedere nieuwe blog werd bezocht, konden we zien dat ruim 75% daarvan het tot het laatst heeft volgehouden om ons te volgen. Dat hadden we nooit gedacht. Het heeft ons heel erg gemotiveerd om die blogs te schrijven.

Maar toch hebben we het niet in de eerste plaats voor onze volgers gedaan. Van de twintig blogs die we hebben geschreven en de vele foto’s die we hebben geschoten, maken we straks voor David een groot reisverhaal- en fotoboek. Voor ons was dit een onvergetelijke vakantie. Maar David kan zich er later waarschijnlijk niets meer van herinneren. Wat weet jezelf nog van toen je drie jaar en negen maanden oud was?
Daarom dus die twintig verhaaltjes. Daarom dus ook de discipline om er bijna dagelijks eentje te schrijven. Maar dat laat onverlet dat wij na iedere blog toch wel heel erg nieuwsgierig waren of we ook reacties hadden. We hadden ze altijd. Dank daarvoor!

En nu? Nu is het mooi geweest. Over en uit. Als alles goed gaat, landen we donderdag om 9.15 uur op Schiphol. We worden opgehaald door Susan en daar verlangen we zeer naar. Vijf weken was wel lang.
Tot gauw, in Nederland!

1. Yvo:
    19 juni 2017
    Ik ga het missen de blog bij het ontbijt...
  2. Martha Asman:
    19 juni 2017
    Dankdank voor het mogen meereizen met jullie de afgelopen weken, een genoegen! Fijne dagen bij de zee en bij w&w, hartelijks voor hen. Jullie alvast een voorspoedige terugreis gewenst. Nederland is fijn.
    Liefs, Martha
  3. Tamara:
    19 juni 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Ik hoop dat David zich nog een klein beetje kan herrineren als hij later nog groter is.
    Bedankt voor de mooie verhalen. De reiskriebels zijn hiermee in actieve stand gebracht ;-)
  4. Jannes Pattje:
    19 juni 2017
    Heel erg veel dank, deze keer uit Nederland, voor alle twintig blogs, die zo uitzonderlijk goed geschreven waren! Julie Woensdag naar Nederland, ik Zondag weer terug naar Canada. Safe travels!
  5. Sineke:
    19 juni 2017
    Heb van jullie verhalen & foto's genoten. Bij diverse plekken kwamen herinneringen boven bij me aan m'n '68/'69 jaar aldaar.

En ik was zeer benieuwd hoe dat met zo'n gigacamper waarmee jullie op pad gingen wel zou gaan. (Wel wat anders dan een oud omgebouwd VW-busje met 4 volwassenen (en het verkeer) eind jaren '70.) Knap gedaan hoor!!

Geniet nog effe van deze stranddagen en familieavonden en een goede terugreis.
  6. Matty:
    19 juni 2017
    Dank dat ik mocht mee genieten van jullie reis. Op sommige punten heel herkenbaar van de reizen die wij in de USA hebben gemaakt. Geniet er nog even van en een goede reis terug!
  7. Margreet:
    19 juni 2017
    Ook wij hebben genoten van jullie verhalen en belevenissen! Goede reis en tot gauw voor de rest van verhalen .
    Lfs.
  8. Gerard Veth:
    19 juni 2017
    Leuk, leuk, leuk. Geniet van jullie laatste dagen.
  9. Hanneke boonstra:
    19 juni 2017
    Vader en dochter, jullie hebben ons niet alleen laten meegenieten van jullie reis maar ook van jullie schrijftalent. Ik geloof dat ik 1 blog heb overgeslagen om wat voor reden dan ook, de andere heb ik opgeslurpt. Mooi cadeau krijg je David!
  10. Fien:
    19 juni 2017
    Heerlijk jullie reisverhalen, elke dag weer. Ik heb ervan genoten. Wat een overweldigende natuur. En wat een geweldige (klein)zoon hebben jullie. Zo bijzonder hoe jullie zijn ups en downs beschreven. Ik wens jullie een goede terugreis. Geniet van de laatste momenten.
  11. Frederiek:
    19 juni 2017
    Mooie reis geweest en leuk om jullie zo te hebben kunnen volgen. Goede thuisreis toegewenst.
  12. Mandy:
    19 juni 2017
    Goede reis terug en tot gauw!
  13. Suzanne:
    19 juni 2017
    Wicher en Annemei, ik heb van jullie verhalen en foto's genoten! En wat schrijven jullie ook leuk over het wel en wee van het kleine mannetje.
    Veel dank dat ik mocht meekijken.
    Wordt even wennen dat t afgelopen is, want het reisverhaal was inmiddels vast onderdeel van de dag
    Voorspoedige thuisreis gewenst!
  14. Bibi:
    19 juni 2017
    Ik reageerde niet maar genoot wel met jullie mee. En wat ben ik blij dat wij een vergelijkbare reis 20 jaar eerder gemaakt hebben toen er nog geen drukte was! Maar gelukkig hebben jullie de natuur en landschappen en de grootsheid daarvan nog wel kunnen bewonderen!
    Goede thuisreis!
  15. Bibi:
    20 juni 2017
    Jullie zijn al zo beroemd geworden, dat mijn Engelse spelling controle er "pattjesopreis" van maakt als ik "patterns" wil schrijven!
  16. Marja R.:
    20 juni 2017
    Lieve alledrie, ik heb genoten van jullie mooie verhalen, foto's en avonturen. Dankjewel en behouden thuisreis!
    Lieve groeten vanuit Vordingborg ook van Tom
  17. Jeike:
    20 juni 2017
    Lieverds, ik ga de verhalen missen.
    Het voelde alsof ik mee op reis was. Zo levendig geschreven.
    Geniet nog ff van de laatste daagjes en voor straks een goede terugreis.
    Hopelijk blijven de raampjes in het vliegtuig "heel", hihi.
    Liefs
  18. Paul Baeten:
    23 juni 2017
    Beste Wicher en Annemei, dank dat ik deelgenoot mocht zijn van jullie belevenissen. Ik vond het geweldig om jullie boeiende verhalen te lezen en een stukje mee te kunnen kijken via de foto's, schitterend en indrukwekkend! En voor jullie ongetwijfeld onvergetelijk.
  19. Salima:
    27 juni 2017
    De laatste tijd geen WiFi dus kon ik niet eerder reageren. Ook ik heb genoten van de verhalen. Zo goed geschreven dat ik haast mee reisde. Intussen zijn jullie goed thuisgekomen. Na zo'n fanatastische reis is het ook fantastisch om thuis te komen en alle opgedane indrukken te laten bezinken. Dank jullie voor het mogen meebeleven. En ja, wat zal David later genieten van de verslagen.