Oop en Daaf

29 mei 2017 - Chula Vista, California, Verenigde Staten

Door Wicher

Vandaag was een tussendag. De dag na de vermoeiende dag in de dierentuin en de dag voor de camperrit naar de hitte van Joshua Tree. En vandaag is de vertrekdag voor 75% van de campers hier. Morgen, dinsdag, moet iedereen weer aan het werk. Even een quizje. Een van de foto’s staat een bus. Is dat a. een lijndienst van de MTS, met ruimte voor 98 passagiers, of b. een luxe touringcar met ruimte voor 56 passagiers, of c. een camper voor een vierpersoons gezinnetje?

We waren er gisteravond achter gekomen dat we te weinig brood hadden, te weinig yoghurt, (te weinig pinda’s), één maaltijd te weinig, en geen American cookies. Dus moesten er boodschappen gedaan worden. Dichtstbijzijnde supermarkt op 3,8 km. Dat bood ons twee opties: ofwel de camper afkoppelen, slide-outs insliden, alles weer vastzetten in de kastjes en met de camper naar de super, ofwel: Wicher gaat lopende naar de super en laat zich met een Uber en de boodschappen weer terug rijden. Er was natuurlijk nog een derde optie: Wicher laat zich met de Uber heen- en terugrijden, maar dat kwam in het brein van deze zuinige Groninger natuurlijk niet op.
Ik heb dus een wandelingetje gemaakt van zo’n 40 minuten. Heerlijk om even in m’n eentje even stevigaan te lopen. Maar wat is Amerika, zelfs Californië, arm. In het wijkje waar ik doorheen liep, heb ik hoofdzakelijk straatarme, slecht geklede, dof uit de ogen kijkende mensen gezien. In oude verschoten trainingsbroeken, naar binnen strompelend in de goedkoopste winkels. Om nog maar te zwijgen van de vele daklozen die met hun hele bezit op een boodschappentrolley geladen door de straten slenteren. Ik had het vaker gezien, ook in San Francisco, maar ik wen er nooit aan.

Eigenlijk ben ik ongeschikt om boodschappen te doen in de VS.  Ik word radeloos in een supermarkt met een oppervlakte van twee voetbalvelden. Vind daar maar eens kindertandpasta en normale pastasaus. Maar uiteindelijk het is allemaal gelukt. ’t Duurde alleen even. En die Uber ging feilloos. Ik blijf dat een fantastisch systeem vinden. Jammer dat dat in Nederland niet mag, omdat we het taxisysteem in een duur vergunningensysteem hebben gewikkeld. Het Uber-systeem is buitengewoon gebruikersvriendelijk en de chauffeur heeft er heel veel belang bij om goede gebruikersbeoordelingen te krijgen. Dus die doet z’n best wel. Win-win.

Maar met al dat gedoe was de ochtend wel naar de mallemoer. Dus bij de camper geluncht en op naar San Diego. Het Balbao Park. (Het was maar 18C, zwaar bewolkt en veel te winderig voor het strand). Balbao is het Park waar ook de Zoo in ligt. Er liggen heel veel musea in en het herbergt de Spaanse wijk, een aaneenschakeling van straatjes en pleintjes met boetiekjes, cafeetjes etc. Leuk, maar heel duur en heel toeristisch. Vlak achter dat wijkje ligt, vlak voor de Zoo, een grote draaimolen. Door David consequent windmolen genoemd. Maar hij vond het prachtig. Dat was maar goed ook, want de rest van de middag was er voor hem niet zoveel te beleven geweest. Annemei en ik vonden dat Balbao Park heel leuk. David vond er niets aan. En hij werd er ook heel vervelend van. Wilde op een gegeven moment geen stap meer vooruit zetten. En toen wij met z’n tweeën uiteindelijk maar gewoon doorliepen, ging hij mokkend boos op het trottoir zitten. Uiteindelijk wilde hij wel m’n hand pakken om weer verder te lopen. Maar daar ging een hele overredingsstrategie aan vooraf.

David vindt de voortdurende aanwezigheid van zowel Annemei als van mij soms maar knap moeilijk. Hij is nog nooit zolang met mij samen geweest als nu. En als hij bij Susan en mij is, is Annemei er meestal niet bij. Deze combinatie met ons drieën is dus vrij nieuw. Meestal gaat het fantastisch, maar soms heeft hij veel behoefte aan “mamma is lief en opa is stout”. Hij schiet onmiddellijk in die groef als ik hem corrigeer of iets verbiedt. Zodra Annemei niet in de buurt is, ben ik echter de liefste opa van de hele wereld. Hij heeft in die situaties ook een kozenaampje voor me bedacht: “Oop”, als afkorting voor het veel te lange opa. Van de weeromstuit noem ik hem “Daaf”. Vindt ie maar gek. Maar ook wel weer leuk. Als we helemaal close zijn noemt hij me “Opi”. Ik ben benieuwd hoe de relatie zich verder ontwikkelt en of dat nog nieuwe woorden en aanspreektitels oplevert.
Morgen rijden we naar Joshua Tree. De hitte in! En of er internet is? Het zou maar zo eens kunnen zijn van niet. Als het dus even stil blijft, niet wanhopen. We komen terug.

1. Chris vogelzang:
    30 mei 2017
    Leuk dat opi! Als Max, net 5 jaar, mij helemaal om zijn vinger wil winden zegt ie: opa......opi, een filmpje nu?
  2. Hans en Geertje:
    30 mei 2017
    De oplossing van de quiz is volgens mij c. De "outfit" is die van een camper, maar het heeft ook wel een beetje met mijn vooroordelen te maken.
    Ik geniet heel erg van jullie verhalen. Goede reis......
  3. Salima:
    30 mei 2017
    Een lijndienst? Al lijkt me 98 wel weer erg veel. Dan zal het wel een luxe reisbus zijn. Je hebt een wandeling gemaakt naar de supermarkt. Zijn daar trottoirs? Fietspaden?
  4. Gerard Veth:
    30 mei 2017
    Maar Wicher, je schreef dat je ochtend naar de mallemoer was, maar volgens mij was het wel erg leuk. Zo'n Uber ervaring, de winkel ervaring en de wandeling door buurtjes die je niet kent. Dus cultureel en sociaal-cultureel en door fysieke inspanning weer bijgetankt. Leuke verhalen van jou en Annemei.
  5. Paul Baeten:
    31 mei 2017
    De vraag over de bus was een makkelijke. Ik heb eens zo'n owner gesproken. Het is onderdeel van hun identiteit, hij vertelde dat ze ook bijeenkomsten hebben met elkaar. Een raadsel waar de gemiddelde Amerikaan waarschijnlijk niet uitkomt: is deze wandelende mijnheer die 5 km verderop zijn boodschappen gaat doen een Alien, een zwerver of een Nederlander die met z'n camper op vakantie is in de VS?
    Heel leuk om jullie ervaringen zo te kunnen volgen!
  6. Hanneke boonstra:
    31 mei 2017
    Wat ben je toch een schrijver WP. Fijn om te lezen. En 3,4 km lopen is gewoon een fijn tochtje. Wij hebben twee weken door Toscane gelopen, het was zo fijn om vrijwel alles met de benen te doen, met hier en daar bus of trein. Heb wel een probleempje: zie die foto niet waar je het over hebt met je quiz. Dom, vermoedelijk. Heel veel plezier met jullie reis en jullie observaties.
  7. Bibi:
    31 mei 2017
    Leuk jullie te volgen. Valt me mee dat je nog in t Nederlands schrijft..
    die bus is natuurlijk een campertje.. en ik neem aan dat ie ook nog slide-outs heeft.. nou Daaf, hou ze goed bij de les, al die saaie wandelingen zijn maar niks, ga maar kekker kilometers maken in de woestijn. En weet je waarom ze Joshua trees geten?